PAN 2015 (editie 29) 22 – 29 November

Bij de entree wordt de bezoeker getrakteerd met een werk van Yayoi Kusama. Een geweldig grote pompoen van ruim twee meter hoog. Een eye-catcher die je direct in de juiste stemming laat komen voor al het moois dat nog gaat komen. PAN is altijd plezierig ingericht. Een beurs met een goede entree (dit jaar met wat extra beveiliging om de bezoeker een beschermd gevoel te geven). Bezoekers keurig gekleed en standhouders die hun uiterste best doen om het de bezoekers naar de zin te maken.

De PAN onderscheidt zich net als de TEFAF van de rest van de beurzen als een kunst ervaring. Het is niet de bedoeling om hier ‘hap-snap’ een dagje rond te schuifelen en te zoeken naar de rode stipjes en ‘of het boven je bank past’. Kunst bekijken is iets waar je voor in de stemming moet zijn, je gedachten tot rust laten komen en tot je nemen wat er tentoon gesteld wordt. Het fijne is dat je ook nog eens in de gelegenheid wordt gesteld om iets moois aan te schaffen. En je hoeft echt geen grote cijfers op je bankrekening te hebben om tot een aanschaf over te gaan.

Voor de jaarlijks terugkerende bezoeker wordt het een ‘jacht’ naar de nieuwste toevoegingen bij de galeries en de topstukken van het jaar. Mocht dit je eerste keer zijn dat je de PAN bezoekt is het raadzaam om je tijd te nemen. Het aanbod is groot, de kunst stromingen divers en dan hebben we het nog niet eens over de hoeveelheid design en antiek.

Opmerkelijk dit jaar:

Iris van Herpen bij Rademakers. Hoe fijn is het om te zien dat topstukken uit de modewereld opeens nog dichterbij komen door ze te presenteren op een kunstbeurs.

John van ’t Slot . Prachtig, kleurrijk en humoristisch werk.  Vooral het werk met de twee beren en roze achtergrond is een lust voor het oog.

Enrique Collar is een bijzonder getalenteerde fijn-schilder. De afgelopen jaren hebben we verschillende topstukken mogen aanschouwen bij galerie Harms Rolde. Dit jaar draagt het doek waarop zijn twee dochters zijn geportreteerd de titel “Primavera”.